Cappelens Forslag

Bernt Ankersgt. 4, 0183 Oslo, Norway
Opening hours: mon - fri. 12-18 Saturday: 12-15

Hovedprisen i Visuelt til Bloom 2016 — 2020!

BLOOM 2016 – 2020: ENDELIG. CHRISTIAN BLOOM I BOKFORMAT!

Folkefinansieringen av BLOOM 2016 – 2020 er nå avsluttet.

bloom2016-2020_smussomslag.jpg

Sjansen er stor for at du allerede har sett en tegning av Christian Bloom. I 8 år leverte han illustrasjoner til artikler i VGs helgemagasin – en tegning hver bidige uke. En tekst tikket inn hver mandag og en tegning skulle være redaksjonen i hende samme fredag. Fem dager fra idé til trykkeri. Nærmere 400 tegninger ble det, med Blooms særegne perspektiv og unike strek. To av dem ble kåret til "Årets Avistegning" mens fanskaren vokste. Så en dag fulgte VG en global avistrend og sa opp sin faste tegner. Persiennen til Blooms fremste utstillingsvindu (og sikre inntekt) ble trukket ned. 

Leit for Bloom, like ille for fansen hans, som taktfast heiet fram hvert nye verk fra hans hånd. Men tiden i VG lot Bloom bygge opp et stort arkiv. Og fans var det blitt mange av; Christian Blooms strek hadde vokst seg ut av VGs tabloidformat og viralt videre ut i verden, der den ble beundret, delt og diskutert. For tematikken i Blooms verden er universell og har universell appell. Nærhet og avstand. Kjærlighet og kjøpekraft. Klima, teknologi, det moderne livet. Spesielt de av tegningene hans som tredde Donald Trump på spiddet nådde vidt omkring: I Hollywood uttrykte regissør Guillermo del Toro sin begeistring, og på Nord-Amerikas lyse side, Canada, kunne man høre Dominic Hardy, kunsthistoriker og professor i satire ved universitetet i Montréal, holde foredrag med nærlesninger av Blooms arbeider.

 
GDT_BLOOM.jpg

Blooms talent vekker enorm begeistring. Tomrommet etter hans avskjedigelse fra VG var ikke til å holde ut. I hvert fall ikke for to fanboys med et sterkt forhold til tegningene hans samt et overskudd av get-up-and-go: Arild Rossebø og Pil Cappelen Smith. De hadde lenge, på hver sin kant, vært ivrige etter å gjøre noe sammen med Bloom, med vekslende hell. Her lå idealprosjektet og glimtet i sanden: Christian Blooms verk måtte være tilgjengelig i et format som var tegningene verdig, om de så skulle fasilitere det selv! Så det satte de i gang med.

I samarbeid med Cappelens Forslag stiftet Rossebø og Cappelen Smith forlaget Belhamel, og lokket Christian Bloom med en uhørt påvirkningsgrad i design og materialvalg og en royaltysats som løser ut slagtilfeller i markedsavdelingen. (Sagt på en annen måte: den er der den skal være.) Cappelens Forslag har satt norsk folkefinansieringsrekord for bøker to ganger, og levert på sine løfter. Dette kan de. Den gjensidige tilliten mellom folk og Forslag er sterk. Belhamel holder seg med noe så avlegs som et ideal, og er, så mye som det lar seg gjøre for to menn over middagshøyden, fulle av piss og eddik. Og BloomWell, hell; you know who he is

I 2020 satte prosjektet seil og peilet mot midten av Bermudatriangelet som disse tre kreftene utgjør. Resultatet er praktboken BLOOM 2016 – 2020; en påkostet førsteutgave i et opplag på 1200 eksemplarer, hver på 328 sider av godt 150 grams Amber Grafix papir, en nøye kuratering av de beste tegningene fra perioden 2016 - 2020, tematisk ordnet med innblikk i prosessen fra skisse til ferdig verk, trykket i fullfarge + spotfarge + ferniss i hard tekstilinnbinding med smussomslag og alle kvalitetsmarkører du har rett til å forvente fra et prosjekt som involverer Cappelens Forslag. 

Et lidenskapelig og dyptpløyende essay av nevnte professor Dominic Hardy er også kommisjonert, som plasserer Blooms arbeider både historisk og i samtiden, og gir ikonografiske analyser av utvalgte tegninger. Derfor er boka tospråklig, og kan leses både på norsk og engelsk.

Christian har selv vært involvert i alle materialvalg, han har tatt på tekstil og luktet på papir, han har tatt med seg art director og kamerat Simen Grytøyr inn i prosjektet for å gjøre layout og design sammen med ham, og vært til stede på prøvetrykk hos vårt miljøsertifiserte, lokale trykkeri i Oslo, Merkur. Og har man hatt noe som helst med Christian Bloom å gjøre så vet man at ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

BLOOM 2016 - 2020 er gitt ut med støtte fra Fritt Ord, Kulturrådet og rundt 200 private meséner.

 

Du kan bestille BLOOM 2016 – 2020 nå.

 

Har du spørsmål om BLOOM 2016 –2020 eller Belhamel? Send en epost til post@belhamel.no eller en sms til 908 81 106.

 

 

Belhamel kan være flere ting. Med etymologisk opphav i middelalderhollandsk og protogermansk har belhamel lenge betydd bjellesau (sammensatt av bel, bjelle og hamel, kastrert hanngeit (alt.protogermansk hamalaz, skamfert) Stavelsen ham kan også være en germansk referanse til bacon. I senere århundrer er belhamel også blitt brukt i betydningen rakkerunge (i omtale av barn og ungdom) og bandeleder (i omtale av voksne).

Belhamel_logo.jpg